Bugün satın aldığınız bir PC’de standart donanım olarak bulunan temel parçalarla ilgili kısa bilgiler aşağıda verilmiştir:
Anakart :Bir PC’nin yeteneklerini belirleyen ve tüm kartların takıldığı, işlemciyi çalıştıran en önemli bileşen olan Anakartı bilgisayarın iskelet sistemidir. Bilgisayarın genişleyebilme potansiyeli Anakarta endekslidir. Anakartın tipine göre sistemimiz özellikler kazanır yada sınırlamalar gösterir.
İşlemci :Bilgisayarımızdaki işlemlerin yapıldığı düzenlendiği yerdir. Yazılımlardaki komutlar bu merkezde yerine getirilir. işlemciler için bilgisayarımızın beyni demek daha doğru olacaktır.
RAM :Bilgisayarın işlem yaparken bilgileri kısa bir süre için sakladığı yerdir.
Ekran kartı :Çıkış sinyallerinin bilgisayarımızın dış dünya ile bağlantı kurduğu donanım parçalarından monitöre aktarılabilmesi için işlendiği ve uygun hale getirildiği yerdir.
Hard Disk :Bilgisayarımızda bilgilerin depolandığı yerdir. Tüm yazılımlar bu donanımsal parça üzerinde saklanır.
Monitör :Bilgisayarımızdaki işlemlerin sonucunun aktarıldığı ve bizim bilgisayarla olan bağlantımızı sağladığımız bir donanımsal parçadır.
Klavye, Mouse :Bizim bilgisayara veri girişi yaptığımız donanımsal parçalardır.
Güç ünitesi :Bilgisayarımızın çalışması için gerekli enerjinin sağlandığı donanımsal parçadır.
Günümüzde bir bilgisayarı kullanabilmemiz için yukarıdaki temel donanım parçalarının bulunması gerekmektedir. Bunların güç ve kapasiteleri ise bilgisayarı hangi amaca yönelik olarak kullanacağımıza göre değişiklik göstermektedir.
GİRİŞ BİRİMLERİ
· Klavye (keyboard):
Üzerinde harfler, sayılar, işaretler ve bazı işlevleri bulunan tuşlar vardır. Q Klavye ve F Klavye (Türkçe Daktilo Klavyesi) olmak üzere iki şekilde sınıflandırılabilir.
· Işıklı kalem (light pen):
Çizgisel (bar) kodları okumada, şekil çizme ve elyazısı yazmada kullanılır.
· Grafik masası:
Özel bir kalem kullanarak ekranda yazı ve şekillerin görünmesini sağlayan küçük masa
· Dokunma ekranları (touch screen):
Ekranda gözüken komut üzerine parmak ile dokunduğunda o komutun çalışmasını sağlayan ekran tipidir.
· Joystick:
Genellikle oyun oynamak için kullanılır. Üzerinde bulunan tuşlarla çalıştırılarak bilgisayara komut verilmesi sağlanır.
· Fare (mouse):
Ekranda gözüken imleç yardımıyla komut girişi yapmaya yarar. Farenin çevre birimi olarak kullanılmasıyla işaretleme, tıklama ve sürükleme yapılarak işlemler yaptırılır.
İmleç :Farenin ekran üzerinde nerede olduğunu gösterir.
Tıklama :Farenin sol tuşuna bir kez basılmasıdır.
Çift Tıklama :Farenin sol tuşuna kısa aralıklarla iki kez tıklanmasıdır. Bir simgeye yüklenen işlevinin yerine getirilmesini sağlar.
Sürükleme :Farenin sol tuşunu basılı tutarak imlecin yerinin değiştirilmesidir.
· Tarayıcı (Scanner)
Resim, grafik ve önceden yazılmış yazıları bilgisayar ortamına aktarmakta kullanılır.
300x600 dpi, 600x600dpi, 600x1200dpi, 600x2400dpi Optik karekter okuma (Optic Character Reader-OCR)
· CD-ROM sürücü (Compact Disk-Read Only Memory )
Son yıllarda yaygın olarak kullanılmaya başlanan veri depolama birimidir. 650 MB ... Bir CD'de 24 Ciltlik bir ansiklopedideki yazılar, resimler, video klipler, animasyon ve sesler saklanabilir. Bir program yüklerken 20-40 disketin takılıp çıkarılması yerine CD-ROM'lar tercih edilir. CD-ROM'lar özellikle çok büyük yer kaplayan çoklu ortamlarda (multimedia=ses+video+resim+animasyon) yazılmış yazılımlar için zorunludur.
CD-ROM'lardaki veriler optik olarak kaydedilirler. Kolay bozulmazlar. CD-ROM'lardaki verilerin korumak için çizilmemesine dikkat etmek gerekir. CD-ROM sürücü varsa hard diskten sonraki en son sürücünün adını alır. Örneğin: Hard Disk C ve D ise, CD-ROM sürücü E ile belirtilir. Bunların yanında Laser Disk Sürücüsü, video, kamera, mikrofon, televizyon ve radyo'da giriş birimi olarak kullanılmaktadır.
ÇIKIŞ BİRİMLERİ
· Disket sürücü (disk driver):
Hem giriş hem de çıkış birimidir. Disket denilen magnetik ortama veri yazılabilen ve üzerindeki verileri okuyabilen bir birimdir. Disket verileri magnetik ortamda saklar. Disketlerin kullanımı ve taşınması kolaydır. Veri taşımakta ve yedekleme amacıyla kullanılırlar. Disketlere veriler kopyalanabilir, eklenebilir, silinebilir, değiştirilebilir.
· Ekran-Monitör
Hem giriş hem de çıkış birimi olarak kullanılır. Giriş ve çıkış birimlerinden gelen verilerin sonuçlarının ekranda gözükmesini sağlar.
· Disk Sürücü (Sabit disk sürücü)
Bilgisayarın bilgi depolamak için kullandığı en temel birimdir. Sabit disk kapalı bir kutu içinde bilgisayarın içinde bulunmaktadır. Sabit disk sürücü, verileri bir dizi dönen magnetik yapraklarda magnetik olarak saklar. Her magnetik yaprakta okuma ve yazma işlemini yapan okuma yazma kafası vardır. Erişim hızı ve kapasitesi yüksektir.
· Yazıcı (printer)
Ekranda gözüken bilgileri kağıt üzerine yazdırmaya yarar. Yazıcılar; Nokta vuruşlu yazıcı (dot matrix), Mürekkep püskürtmeli yazıcı(ink jet), lazer yazıcı (laser) olarak üç guruba ayrılırlar.
İLETİŞİM BİRİMLERİ
İletişim Birimleri diğer bilgisayarlara ve elektronik aletlere bilgi göndermeye ve bilgi almaya yarayan aletlerdir.
· Modem
Telefon hatları aracılığıyla birbirine uzak yerlerde bulunan bilgisayarlar arasında iletişim sağlayan çevre birimidir. Modemler bilgisayar ve telefon sinyallerini birbirine çevirir. Fax olarak da kullanılabilir.
Bilgisayarların içine takılan (internal) ve bilgisayarın dışına takılan (external) olmak üzere iki türlüdür.
· Ethernet Kartı
Bilgisayarların birbirine bağlanarak yerel ağ oluşturmalarını sağlayan bir donanım aygıtıdır.
MÜZİK BİRİMLERİ
· Ses Kartı
Bilgisayarda sesli uygulamaların çalışması için gerekli bir donanımdır. Mikrofonla ses kaydı, speakerlara ses çıkışı veya TV-Radto kartından/Speaker modemden veya müzik setinden ses girişi ile joyistick girişi vardır.
· Radyo- TV Kartı
TV ve radyo seyretme ikanı veren bir donanımdır. Sonuç olarak; bazı donanımsal parçalar bilgisayara veri girişi yapmak için, bazıları bilgisayardan alınan işlenmiş verileri sonuçlandırmak için, bazıları ise hem veri girişi hem de veri çıkışı yapmak için kullanılır.
Anakart :Bir PC’nin yeteneklerini belirleyen ve tüm kartların takıldığı, işlemciyi çalıştıran en önemli bileşen olan Anakartı bilgisayarın iskelet sistemidir. Bilgisayarın genişleyebilme potansiyeli Anakarta endekslidir. Anakartın tipine göre sistemimiz özellikler kazanır yada sınırlamalar gösterir.
İşlemci :Bilgisayarımızdaki işlemlerin yapıldığı düzenlendiği yerdir. Yazılımlardaki komutlar bu merkezde yerine getirilir. işlemciler için bilgisayarımızın beyni demek daha doğru olacaktır.
RAM :Bilgisayarın işlem yaparken bilgileri kısa bir süre için sakladığı yerdir.
Ekran kartı :Çıkış sinyallerinin bilgisayarımızın dış dünya ile bağlantı kurduğu donanım parçalarından monitöre aktarılabilmesi için işlendiği ve uygun hale getirildiği yerdir.
Hard Disk :Bilgisayarımızda bilgilerin depolandığı yerdir. Tüm yazılımlar bu donanımsal parça üzerinde saklanır.
Monitör :Bilgisayarımızdaki işlemlerin sonucunun aktarıldığı ve bizim bilgisayarla olan bağlantımızı sağladığımız bir donanımsal parçadır.
Klavye, Mouse :Bizim bilgisayara veri girişi yaptığımız donanımsal parçalardır.
Güç ünitesi :Bilgisayarımızın çalışması için gerekli enerjinin sağlandığı donanımsal parçadır.
Günümüzde bir bilgisayarı kullanabilmemiz için yukarıdaki temel donanım parçalarının bulunması gerekmektedir. Bunların güç ve kapasiteleri ise bilgisayarı hangi amaca yönelik olarak kullanacağımıza göre değişiklik göstermektedir.
GİRİŞ BİRİMLERİ
· Klavye (keyboard):
Üzerinde harfler, sayılar, işaretler ve bazı işlevleri bulunan tuşlar vardır. Q Klavye ve F Klavye (Türkçe Daktilo Klavyesi) olmak üzere iki şekilde sınıflandırılabilir.
· Işıklı kalem (light pen):
Çizgisel (bar) kodları okumada, şekil çizme ve elyazısı yazmada kullanılır.
· Grafik masası:
Özel bir kalem kullanarak ekranda yazı ve şekillerin görünmesini sağlayan küçük masa
· Dokunma ekranları (touch screen):
Ekranda gözüken komut üzerine parmak ile dokunduğunda o komutun çalışmasını sağlayan ekran tipidir.
· Joystick:
Genellikle oyun oynamak için kullanılır. Üzerinde bulunan tuşlarla çalıştırılarak bilgisayara komut verilmesi sağlanır.
· Fare (mouse):
Ekranda gözüken imleç yardımıyla komut girişi yapmaya yarar. Farenin çevre birimi olarak kullanılmasıyla işaretleme, tıklama ve sürükleme yapılarak işlemler yaptırılır.
İmleç :Farenin ekran üzerinde nerede olduğunu gösterir.
Tıklama :Farenin sol tuşuna bir kez basılmasıdır.
Çift Tıklama :Farenin sol tuşuna kısa aralıklarla iki kez tıklanmasıdır. Bir simgeye yüklenen işlevinin yerine getirilmesini sağlar.
Sürükleme :Farenin sol tuşunu basılı tutarak imlecin yerinin değiştirilmesidir.
· Tarayıcı (Scanner)
Resim, grafik ve önceden yazılmış yazıları bilgisayar ortamına aktarmakta kullanılır.
300x600 dpi, 600x600dpi, 600x1200dpi, 600x2400dpi Optik karekter okuma (Optic Character Reader-OCR)
· CD-ROM sürücü (Compact Disk-Read Only Memory )
Son yıllarda yaygın olarak kullanılmaya başlanan veri depolama birimidir. 650 MB ... Bir CD'de 24 Ciltlik bir ansiklopedideki yazılar, resimler, video klipler, animasyon ve sesler saklanabilir. Bir program yüklerken 20-40 disketin takılıp çıkarılması yerine CD-ROM'lar tercih edilir. CD-ROM'lar özellikle çok büyük yer kaplayan çoklu ortamlarda (multimedia=ses+video+resim+animasyon) yazılmış yazılımlar için zorunludur.
CD-ROM'lardaki veriler optik olarak kaydedilirler. Kolay bozulmazlar. CD-ROM'lardaki verilerin korumak için çizilmemesine dikkat etmek gerekir. CD-ROM sürücü varsa hard diskten sonraki en son sürücünün adını alır. Örneğin: Hard Disk C ve D ise, CD-ROM sürücü E ile belirtilir. Bunların yanında Laser Disk Sürücüsü, video, kamera, mikrofon, televizyon ve radyo'da giriş birimi olarak kullanılmaktadır.
ÇIKIŞ BİRİMLERİ
· Disket sürücü (disk driver):
Hem giriş hem de çıkış birimidir. Disket denilen magnetik ortama veri yazılabilen ve üzerindeki verileri okuyabilen bir birimdir. Disket verileri magnetik ortamda saklar. Disketlerin kullanımı ve taşınması kolaydır. Veri taşımakta ve yedekleme amacıyla kullanılırlar. Disketlere veriler kopyalanabilir, eklenebilir, silinebilir, değiştirilebilir.
· Ekran-Monitör
Hem giriş hem de çıkış birimi olarak kullanılır. Giriş ve çıkış birimlerinden gelen verilerin sonuçlarının ekranda gözükmesini sağlar.
· Disk Sürücü (Sabit disk sürücü)
Bilgisayarın bilgi depolamak için kullandığı en temel birimdir. Sabit disk kapalı bir kutu içinde bilgisayarın içinde bulunmaktadır. Sabit disk sürücü, verileri bir dizi dönen magnetik yapraklarda magnetik olarak saklar. Her magnetik yaprakta okuma ve yazma işlemini yapan okuma yazma kafası vardır. Erişim hızı ve kapasitesi yüksektir.
· Yazıcı (printer)
Ekranda gözüken bilgileri kağıt üzerine yazdırmaya yarar. Yazıcılar; Nokta vuruşlu yazıcı (dot matrix), Mürekkep püskürtmeli yazıcı(ink jet), lazer yazıcı (laser) olarak üç guruba ayrılırlar.
İLETİŞİM BİRİMLERİ
İletişim Birimleri diğer bilgisayarlara ve elektronik aletlere bilgi göndermeye ve bilgi almaya yarayan aletlerdir.
· Modem
Telefon hatları aracılığıyla birbirine uzak yerlerde bulunan bilgisayarlar arasında iletişim sağlayan çevre birimidir. Modemler bilgisayar ve telefon sinyallerini birbirine çevirir. Fax olarak da kullanılabilir.
Bilgisayarların içine takılan (internal) ve bilgisayarın dışına takılan (external) olmak üzere iki türlüdür.
· Ethernet Kartı
Bilgisayarların birbirine bağlanarak yerel ağ oluşturmalarını sağlayan bir donanım aygıtıdır.
MÜZİK BİRİMLERİ
· Ses Kartı
Bilgisayarda sesli uygulamaların çalışması için gerekli bir donanımdır. Mikrofonla ses kaydı, speakerlara ses çıkışı veya TV-Radto kartından/Speaker modemden veya müzik setinden ses girişi ile joyistick girişi vardır.
· Radyo- TV Kartı
TV ve radyo seyretme ikanı veren bir donanımdır. Sonuç olarak; bazı donanımsal parçalar bilgisayara veri girişi yapmak için, bazıları bilgisayardan alınan işlenmiş verileri sonuçlandırmak için, bazıları ise hem veri girişi hem de veri çıkışı yapmak için kullanılır.